De
kleinste omroep van Nederland (met de grootste... inderdaad)
presenteert een waanzinnige documentaire: The
Corporation. Bedrijven worden
o.a.
neergezet als
nietsontziende winstmachines. In het licht van de
afgelopen en komende 'evolutie' van de westerse wereld is dat slechts
één kant van het verhaal. Maak kennis met
de theorie en eerste praktijksignalen van de postmoderne
markteconomie. Kan
het? Een Albert Heijn-achtige die de bedrijfwinst ten goede laat
komen van dezelfde doelen als Greenpeace of Novib bijvoorbeeld?
INHOUD
Stelling | De
helft van
het verhaal | Het wordt spannend
| Vroeger
en nu, verschil in invloed? | winstmachines met
brains
| reclame
jaren 70 vs. nu | 'Walk the Talk'
| Winst
& 't Goede flirten weer
| De
volgende stap | neobedrijven,
neoNGO's | tussenstap: virtuele bedrijven
| huidige
duurzame communities | de
overheid
| NewDay.nl/ETLD
Stelling
Het zit in de aard
van de
mens dat wij het volgend jaar op deze dag beter
willen hebben. Geschiedenis - of de evolutie van
beschavingen tot dusver - wijst uit dat dit "karaktertrekje" het best
tot uitdrukking in een (parlementaire) democratie in combinatie met een
(geleide) markteconomie. Hier kan je over debatteren, maar
"veldexperimenten" van de afgelopen 6.000 jaar wijzen niet anders uit.
Hieruit volgt mijns inziens een belangrijke afgeleide:
Hoewel
het mijn sympathie heeft, zit consuminderen
- door minder te consumeren ontlast je de menselijke (voetaf)druk op
deze planeet - er
eenvoudigweg niet in.
Dat het anders moet, is duidelijk. Zoals wij nu doorgaan, is menselijk
leven op aarde niet duurzaam of sustainable
zoals dat zo mooi in het Engels heet.
De helft van het verhaal
Opinieleiders als Noam
Chomsky en Naomi Klein (No
Logo) waarschuwen al vanaf het
einde van de vorige eeuw voor de komende clash waar de westerse
levenstijl op afstevent. Een ramkoers met een door de natuur ingegeven
werkelijkheid die we ons niet kunnen voorstellen: pure chaos in
vergelijking met leven dat wij nu leiden. Gaia, moeder
Aarde, die haar middelvinger naar ons opsteekt op en verder inzet op
andere, minder parasitaire levensvorm op en in Haar. (Ik kom hier
later on site op terug.)
Uit dit kamp, dat in Nederland vooral wordt vertegenwoordigd door
onafhankelijke anti/anders-globalisten en communities als Ode.nl,
komt de productie
van de overigens fantastische documentairetrilogie waar deze
pagina over gaat: The Corporation. Toch is het maar de helft van het
verhaal; evolutie
van mens en (westerse) samenleving vertellen de andere helft.
Het wordt spannend
Het is mijn diepste overtuiging dat het anders zal gaan dan chaos of
consuminderen. Dit is niet
zozeer een geloven,
het is
vooral te zien als je kijkt naar de ontwikkeling van bedrijven door de
jaren heen. Wel wordt het een ratrace: zullen we structureel kunnen
bijsturen voordat deze planeet in onze levenstjil niet meer
kan (en wil) voorzien?
Verschil in invloed,
vroeger en nu...?
The Corporation betoogt dat in vroeger tijden bedrijven minder invloed
hadden op het maatschappelijk proces. Daar ben ik het niet mee eens. Wat de
rechtspersoonlijkheid van bedrijven in de industriele begintijd voor
consequenties had, weet ik
niet. Maar hun invloed op zowel mens, natuur, als samenleving was
minstens zo ingrijpend.
Het
bedrijf was juist allesomvattend zo tegen het einde van de
negentiende eeuw. Niet alleen zorgde de opkomende industriële
sector voor een heuse volksverhuizing van het platteland naar de
steden, ook tekende het fenomeen Industrie voor enorme veranderingen in
het
politiek-bestuurlijke klimaat door de opkomst van arbeidersemancipatie.
Op individueel niveau waren er grofweg twee soorten
bedrijven: de slechte en de goede werkgevers. Eerstgenoemden behoeven
geen nadere uitleg lijkt mij. Wat arbeidersuitbuiting teweeg heeft
gebracht, daar getuigt de geschiedenis van de 20ste eeuw van.
Werkgevers die wel oog
hadden voor sociaal-maatschappelijke omstandigheden die waren er ook.
Voor
de stad en de mensen zelf traden zij op als totaalpatroon; een
paternalistische
beschermheer van lijf, leven & leden. Neem de snoepjesfamilie
Van
Melle (Breda - waar overigens het begrip suikeroompje
vandaan komt) en uiteraard het Eindhoven van Philips, onlangs nog in
het nieuws.
Bedrijven, zolang ze er zijn, hebben altijd al grote invloed gehad op
de samenleving. Een invloed die gewild en bedacht was - voor het eigen
voortbestaan en gewin. Wel uiteraard aangepast naar de tijdgeest. Juist
deze drive om het voortbestaan deed en doet hen de koers verleggen.
Winstmachines met
brains
Chomsky
en de zijnen schilderen bedrijven af als geldveelvraten. Daar ben ik
het wel mee eens... Deels.
Succesvolle bedrijven, per definitie professioneel, zijn namelijk niet
gek. Als
je op termijn winst wil blijven maken, dien je je aan te passen aan je
klanten, aan je maatschappelijke omgeving en uiteindelijk ook aan je
natuurlijke omgeving. Precies zoals de afgelopen jaren is gebeurd. In
The Corporation-aflevering 1 was sprake van personificering van
ondernemingen, het
product als onderdeel van de lifestyle en en het bedrijf als belevende
persoon. Welnu, ondernemingen zijn anders dan hun voorouders
uit het tijdperk van de Industriële Revolutie of de laatste
zeventiger
jaren.
Commercials jaren '70
versus Nu
Het is nog niet zo lang geleden dat bedrijven handelden alsof zij
wisten wat het beste voor ons was. Herinner de commercials - tot voor
kort het
communicatie- en representatiemiddel van bedrijf naar samenleving - uit
de jaren '70. Als eind-dertiger kan ik ze mij nog goed voor de geest
halen; ééndimensionaal
vergeleken bij wat je nu ziet. De nog immer versnellende
informatisering van onze samenleving heeft als prettig bijeffect dat
het individu zich steeds minder laat vertellen. Je moet
met een slimmer, beter verhaal komen dan vroeger om ons voor je winnen.
Bedrijven zagen & zien dat en blijken zich aan te passen.
Walk
the Talk
Tot voor kort (zie dat wel relatief) konden bedrijven zich ervan
afmaken door alleen gelikter
te communiceren. Maar meer en meer zie je dat ze zich ook gedragen
zoals ze zich presenteren: maatschappelijk betrokken, met oog voor de
menselijke maat, persoonlijker.
Vooral het internet reikt hiervoor de
middelen aan. Journalisten en instituten als NoLogo en ook overheden
wijzen niet alleen bedrijven maar vooral de samenleving op die andere
kant. Bijvoorbeeld: Anders Moberg, de ceo van Ahold krijgt
weetikveelhoeveel terwijl
het concern net in een enorm boekhoudschandaal is verwikkeld. Of de
directeur van het Nederlandse Hartstichting (geen bedrijf maar wel
bedrijfsmatig gerund) die vet binnenloopt. Gevolg: groot
maatschappelijk protest.Of: de markt mort.
Het begon goed, begin
jaren negentig; het gezamenlijk optrekken van bedrijven en samenleving.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) kreeg vaste voet hier in
Nederland. Ook hierarchische organisatiestructuren werden
afgebroken; de onderneming werd erkend als een proces dat uit
diverse deelprocessen bestaat, uitmondend in individuele
verantwoordelijkheden die dan ook echt bij de mensen op de werkvloer
werden gelegd.
Gezien
vanaf macroniveau heeft de recessie van eind 2001 en
de bijgaande (maatschappelijke) onrust - 911, if you are not with
us(a)...,
Fortuijn, Van Gogh, Hofstadknullen - deze ontwikkeling veranderd c.q.
geremd. De
afgelopen jaren was het meer ieder
voor zich.
Maar dit
kentert. Dat wereldwijd het klimaat aantoonbaar verandert
door menselijke activiteit is nu toch wel gemeengoed aan het worden.
Ook realiseren we ons steeds meer dat andere grote economieën
als
China en India enorm in opkomst zijn; met kansen (meer keuze/producten,
lage
lonen) en gevaren (energieschaarste, lage lonen). Ook aan jarenlang in
stand
gehouden heilige internationale huisjes als landbouwsubsidies wordt
getornd - kortom, de wereld is weer in beweging. De maatschappelijke
focus wordt weer meer gericht op het grote geheel in plaats van
eenzijdige onderwerpen als War on Terror en Integratieproblematiek.
Bedrijven moeten mee en zullen weer meer dan de afgelopen jaren een
maatschappelijke visie of maatschappelijk beleid ontwikkelen.
Winst & 't Goede
flirten weer
De ontwikkeling van de jaren negentig wordt weer hervat, hoewel
aangepast en
gelouterd. MVO-jaarverslagen worden niet alleen
gepubliceerd maar ook gebundeld
gepresenteerd door onafhankelijke organisaties. Maatschappelijke
vraagstukken als integratie
en de komende wateroverlast
maken deel uit van bedrijfstrategieën en er ontstaat een heuse
bedrijfstak om Maatschappelijk
Verantwoord Ondernemen als
winstbron te (helpen) ontwikkelen. Er
zijn zelfs mensen
die geen journalist zijn en toch geld verdienen, winst maken, aan de
integriteitstoets.
De volgende stap
We staan nog maar aan het begin. In hun niet-aflatende strijd om het
onderscheidend vermogen c.q. de klant zullen bedrijven hun kijk op, en
actie voor, de
samenleving ook gaan verkopen. Dit om vaste klantgroepen aan zich te
binden. Deze klantgroepen of communities
- en de rest van de samenleving - zullen het bedrijf scannen op de
beloften die ze doet. Zo niet, dan is de overstap naar een
collegabedrijf snel gemaakt. Een stok achter de deur die de nieuwe
ondernemingen zelf plaatsen om scherp te blijven, om 'continuous
competitive' te
zijn, dit alles om de klant niet te verliezen.
De klant op zijn/haar beurt kan meer kiezen dan ooit. De 'vrije' markt
heeft
productontwikkeling voor elk bedrijf met geld beschikbaar gemaakt.
Dit werkt(e) een enorme kwaliteitsnivellering in de hand. Auto's
zijn beter vroeger, maar ze maken allemaal goede wagens. En
automatisering en
informatisering zorgen voor gelijke prijsniveaus en min of meer gelijke
beschikbaarheid.
Als
de markt het wil
Kortom, bedrijven kunnen zich steeds minder ten opzichte van elkaar
onderscheiden behalve wat hun persoonlijkheid betreft. Dat gaan ze
market'en. Sterker nog, dat verkopen ze al. Auto's bijvoorbeeld,
banken,
sandwich spread. Als de (consumenten)markt dat wil, en dat doen we
stilaan,
zullen ze zich ook altruïstischer karaktertrekjes aanmeten. En
het
is die persoonlijkheid die ze telkens weer moeten waarmaken. Doe(n) wat je
belooft, want anders...
Neobedrijven, neoNGO's
Het staat op het punt te beginnen. Maar echt snel zal het gaan als
nieuwe bedrijven worden opgericht, zonder imagobagage uit het
verleden. Die gewoon met zo'n totaalvisie op de wereld worden geboren.
Het zijn wel ondernemingen die zich bedienen
van beproefde marketingtechnieken om verstaanbaar, de taal van vandaag,
over te komen.
Hier in Nederland kennen we al 'born good companies': banken als Triodos
en de ASN
en bijvoorbeeld The
Body Shop.
Hun marketingcommunicatie is
echter nog te terughoudend in vergelijking met andere (MVO "business
units" van)
banken en drogisterijen. Dit gaat veranderen met het wisselen van de
generatie
beroepsbevolking. Dat moet veranderen, anders worden ze niet meer
gehoord en krijgen hun
producten niet verkocht. (Evolutie blijft een fijne rode draad en
zekerheid in one's life ;)
Maar het zal veel en veel verder gaan. Er zullen bedrijven ontstaan
voor dagelijkse consumentengoederen met de instelling van een
non-gouvernmentele organisatie. Beter gezegd: een supermarktketen
waarvan de winst naar Greenpeace- of Novibachtige doelen gaat. Door
plain te shoppen - je gewone dagelijkse westerse leven te leiden - bouw
je mee aan het heil der wereld.
Er
gaat een hoop geld om
in de gewone markt. De winst ervan gaat naar de stakeholders,
aandeelhouders, individuele mensen. Het zal niet lang meer duren
voordat de geitenwollensokkenwereld gaat inzien dat je juist ditzelfde
proces moet gebruiken om voldoende massa, voldoende geld te maken ten
bate van die ene stakeholder: de
wereld, wij allemaal, alles wat hier leeft en is.
Er zullen werknemers voor dit soort bedrijven zijn, net zo goed als dat
er mensen bij een overheidsdienst willen werken. En er zullen
klantengroepen (communities) voor dit soort bedrijven kiezen, als er
verder maar geen verschil is in de wijze van communicatie, de prijs,
kwaliteit en beschikbaarheid ten opzichte van de traditionals.
Parallel aan communities van klanten zullen communities van
neobedrijven ontstaan en ook gezamenlijk in de communicatie optrekken. Zij die kopen
bij supermarkt A voelen zich bij Bank B het beste thuis en kopen hun
hybride personenwagen van dat en dat merk.
Wat we missen is geld, startkapitaal. Er is veel geld nodig om een
supermarktketen uit de grond te stampen. Dit geld komt niet van
traditionele
investeerders. Die zien immers hun geld niet terug; winst gaat naar
moedertje Aarde. Dat geld komt uit de markt zelf.
Tussenstap: virtuele
bedrijven
Nog dichterbij in de toekomst zullen virtuele
organisaties of merken ontstaan die traditionele bedrijven en
klantencommunities
bij elkaar brengen. Het gewone bedrijf betaalt daarvoor; geld dat in de
communitydoelen wordt geïnvesteerd. Individuen weten bij welk
bedrijf of welk product ze bij voorkeur moeten kopen om zo hogere
doelen gerealiseerd te krijgen. Daarbij worden technieken gebruikt die
we al kennen: internet, radio-
en televisiereclames, (e-)mailings, sms'jes, "keurmerken".
Noem
maar op.
Deze neo-verzuiling
is niet zo rigide
als dat het lijkt.
Personen kunnen uiteraard meerdere idealen hebben. Deze communities
overlappen elkaar, maar die overlap
wordt in kaart gebracht door GooglePlus-achtige organisaties die er
werk van maken om mensen c.q. consumenten via hun normale koopgedrag
tot
hogere actie te bewegen.
Personen die het allemaal niet kunnen of willen volgen, doen dat gewoon
niet. Zo geldt dat ook voor
bedrijven. Wie zich niet committeert zal dat in het begin weinig maar
allengs meer en meer in de omzet merken. Want als dit eenmaal begint,
zal juist in de (e-)media de strijd om de gunst van de consument
losbarsten. Niet zozeer meer 'wat is mijn product en
levenstijl goed' maar meer: kijk
eens waar ik mij aan verbind.
Blijkt eenmaal die toegevoegde
(winst)waarde voor gewone bedrijven, dan zullen ze - slim en happig op
klanten als
zij zijn - cumulatief kleur bekennen.
Het geld dat dan loskomt zal - eveneens cumulatief - leiden tot
zichtbare resultaten. Immers ook deze virtuele neo-bedrijven annex
NGO's-nieuwe stijl
zullen moeten waarmaken wat ze beloven. Anders liggen ook zij eruit ten
faveure een ander.
Een deel van dit geld zal in de echte wereld
terugkomen; van tussen- naar volgende stap. Investeringsmaatschappijen
zullen ontstaan voor new born good companies; de neosupermarkten die
eerder zijn genoemd. De markt bepaalt of deze in real
life-winkels ook opschalend in ethiek zullen zijn. Zoals we nu
bijvoorbeeld het gewone scharrelei kennen tot en met de Biodyn uitloop-
en 35graneneieren.
Een andere motor
Een andere ontwikkeling gaat mogelijk EN hopelijk dit proces
ondersteunen: dat wat komt uit de traditionele duurzame communities; de
anti/anders-globalisten zoals rond Chomsky en
Ode.nl. Als zij echt resultaat willen boeken, zullen ze naast kritiek
met alternatieven moeten komen die breder maatschappelijk gedragen
worden dan de consuminderaanpak die zij onder andere nu voorstaan.
Eenvoudigweg
komt daar de kritische massa niet van om het tij te keren.
Hoe zou dat in z'n werk kunnen gaan? Een tip c.q. procesbeschrijving.
Betaald door mecaenassen/sponsors als de mensen achter The Body Shop en
Ben &
Jerry's zie ik hen om te
beginnen zendtijd kopen op
massamedia om de mensen via de geijkte wegen te bereiken. Dus
breng de boodschap buiten de eigen community wat tot op heden nog niet
echt gebeurt.
Voorts
zouden ze media-uitingen van anderen de maat kunnen nemen.
Bijvoorbeeld: het bedrijf
dat zich in een spotje representeert met "de natuur", is dat bedrijf
wel zo natuurminded? Of een bedrijf dat zich afficheert met cultuur,
nieuwe trends e.d., hebben die werkelijk ook hart voor de
samenleving? Inderdaad, keihard de aanval kiezen. Onderschat de
'zoekende' mens niet achter het fenomeen de 'gewone consument'.
Tenslotte, waarom zou je niet gewoon winst willen maken met producten
die qua ethiek nauwelijks het gewone scharrelei ontstijgen? Alleen als
de prijs min of meer gelijk is aan de gemiddelde prijs zal de
meerderheid kiezen voor een mooier verhaal erachter. Bereik de mensen
eerst,
want alleen dan zijn je idealen te betalen.
De overheid
Tja, de
overheid... Zoals overheidscommunicatie
altijd de trends volgt van commerciele uitingen, voorzie ik in de
beschreven ontwikkeling dat zelfs een Nederlandse stijfburgelijke
overheid ;) zich op meer bezieling
zal voorstaan dan nu. Ik hoop het ook. Het zal vooral een continu
aftasten worden: welke thema's worden NIET gedekt door neoproducenten
& de meerbewuste consument? Die gaten zou de overheid moeten
vullen, naast
onderwijs & justitie uiteraard en het zijn/bieden van een
sociaal-maatschappelijk vangnet.
ETLD /NewDay.nl
NewDay.nl en ETLD zijn een van de eerste virtuele maatschappelijke
ondernemingen die zoals hierboven gaan opereren. NewDay.nl als
community, ETLD als geldmachine, bijvoorkeur als bank en ook zal het
een "keurmerk" zijn
(zie ook model2002).
Het doel: een
goede toekomst, eentje die we allemaal kiezen. Of... Werken aan meer
ruimte in de samenleving & meer samenleving in de ruimte. De
verbeelding terug in de samenleving! Dat doen we met drie
ontwikkelingssectoren waar geld in voorbeeldprojecten wordt gestoken:
ruimte & ruimtevaarttechnologie, aardwetenschappen en
sociaal-maatschappelijke thema's. Een voorbeeldproject dat nu loopt is
het
NewDay.nl Duurzaam
Curaçao-project.
Maar goed, waar een echte grote organisatie mee begint, daar volgen er
meer. Succes kent navolging. Tien tegen één dat
uitgesproken visies zullen aanslaan bij de meerderheid van het publiek
als... als het maar niet te veel tijd, geld & moeite kost. Laat
het
zo
zijn. Tot dusver is nog geen enkele partij of stroming met een beter
logisch vervolg gekomen op de ontwikkeling die wij als mens
én
als samenleving hebben doorlopen.
Nijmegen,
15 december 2005
Richard Reekers initiator NewDay.nl
ETLD/NewDay.nl 1996 -
online 1999 - 2005
|
Er
gaat een hoop geld om
in de gewone markt. De winst ervan gaat naar de stakeholders. Het zal
niet lang meer duren
voordat de geitewollensokkenwerld gaat inzien dat je juist
ditzelfde
proces moet gebruiken om voldoende massa, voldoende geld te maken ten
bate van die ene steakholder: de
wereld.
rest v/d site
communitylinks
entree
forum
ACTUEEL
Ruimte
voor
kennis
achtergrond2
achtergrond3
laatste update
15 - 12 - 2005
contact
|