Medio
1996
werd duidelijk dat een rode draad door ReConcepts plannetjes
liep: consumenten die - uiteindelijk - de koers van de samenleving
bepalen. Gaandeweg werd dit uitgangspunt nader omschreven en gaat tot
op de dag van vandaag verder onder de titel: 'Postmoderne
Markteconomie' -
De competitie tussen bedrijven verschuift meer en meer naar 'slechts'
het verhaal dat ze vertellen. De 'klassieke' markteconomie nivelleert
overige onderscheidende aspecten zoals: prijs, kwaliteit, plaats van
aanbieding (internet).
Doch, als bedrijven niet doen wat ze beweren, gaan consumenten met
één
muisklik naar de concurrent. Vooral vooruitstrevende bedrijven zullen
daarom meer en meer hun verhaal richten op wat hun klanten/communities
ook belangrijk vinden. Door e-communities aan zich te binden, besparen
bedrijven marketinggelden die vervolgens worden geinvesteerd in doelen
waarmee ze hun verhaal kunnen waarmaken. Dit doorspekt met
transparantheid en uitgekiende mediastrategieen zet een dergelijke
aanpak (inter)(e-)nationaal een vliegwiel in werking dat - eenmaal
begonnen - niet te stoppen is.
• Meer
Postmoderne Markteconomie
à la ReConcept anno 1996 (Engels)
• Gastcolumn
Omroep Llink (2005) nwe
pag
• Hiernaast een testfilmpje
uit 2007 dat het idee erachter poogt uit te
leggen
Conceptontwikkeling Verwondering is niet te
koop,
wel te financieren ReConcept
schrijft teksten en werkt ideeën uit met oog op die toekomst.
Dit gebeurt in opdracht en zo nu en dan lanceer ik een eigen concept.
Om een beeld te krijgen van conceptontwikkeling à la
ReConcept,
hieronder een greep uit het eigen werk dat soms hoge ogen gooide of dat
nog steeds doet.
De
rode draad bij
alle concepten sinds 1996 is de Postmoderne
Markteconomie. Centraal daarin staat de constatering dat vandaag de dag
er vrijwel geen onderscheid meer is tussen gelijksoortige producten van
verschillende producenten. Alleen het verhaal, het
marketingverhaal, is anders. Laten de bedrijven dan een 'goed' verhaal
vertellen én waarmaken. Andersss... kunnen we tegenwoordig
met één
muisklik naar de concurrent.