Postmoderne Markteconomie

Medio 1996  werd duidelijk dat een rode draad door ReConcepts plannetjes liep: consumenten die - uiteindelijk - de koers van de samenleving bepalen. Gaandeweg werd dit uitgangspunt nader omschreven en gaat tot op de dag van vandaag verder onder de titel: 'Postmoderne Markteconomie' -

De competitie tussen bedrijven verschuift meer en meer naar 'slechts' het verhaal dat ze vertellen. De 'klassieke' markteconomie nivelleert overige onderscheidende aspecten zoals: prijs, kwaliteit, plaats van aanbieding (internet).

Doch, als bedrijven niet doen wat ze beweren, gaan consumenten met één muisklik naar de concurrent. Vooral vooruitstrevende bedrijven zullen daarom meer en meer hun verhaal richten op wat hun klanten/communities ook belangrijk vinden. Door e-communities aan zich te binden, besparen bedrijven marketinggelden die vervolgens worden geinvesteerd in doelen waarmee ze hun verhaal kunnen waarmaken. Dit doorspekt met transparantheid en uitgekiende mediastrategieen zet een dergelijke aanpak (inter)(e-)nationaal een vliegwiel in werking dat - eenmaal begonnen - niet te stoppen is.

Meer Postmoderne Markteconomie à la ReConcept anno 1996 (Engels)
Gastcolumn Omroep Llink (2005) nwe pag
• Hiernaast een testfilmpje uit 2007 dat het idee erachter poogt uit te leggen

Conceptontwikkeling
Verwondering is niet te koop, wel te financieren


ReConcept schrijft teksten en werkt ideeën uit met oog op die toekomst. Dit gebeurt in opdracht en zo nu en dan lanceer ik een eigen concept. Om een beeld te krijgen van conceptontwikkeling à la ReConcept, hieronder een greep uit het eigen werk dat soms hoge ogen gooide of dat nog steeds doet.

De rode draad bij alle concepten sinds 1996 is de Postmoderne Markteconomie. Centraal daarin staat de constatering dat vandaag de dag er vrijwel geen onderscheid meer is tussen gelijksoortige producten van verschillende producenten. Alleen het verhaal, het  marketingverhaal, is anders. Laten de bedrijven dan een 'goed' verhaal vertellen én waarmaken. Andersss... kunnen we tegenwoordig met één muisklik naar de concurrent.