De
Waterstofrevolutie op Curaçao!
WERKDOCUMENT 2.1.5. | 21 april
2005
Inhoudelijk
is deze webpagina hetzelfde
document als deze
PDF, maar
bevat nu actieve links naar het internet.
Link
openen in nieuw venster? SHIFT
ingedrukt houden en KLIKKEN
NewDay.nl
|
|
Toekomstbeeld
|
pagina
2 |
pagina
5 |
||
pagina
6 |
||
|
Curaçao 2012 - een mogelijk toekomstbeeld Op
21 april
2005 houden we een eerste verkenning naar de kansen van het starten van
een
waterstofeconomie op Curaçao. Waar praten we over? Wat is het beeld
waar we
naartoe werken binnen de huidige kaders van technische en
organisatorische
mogelijkheden? Als ideeontwikkelaar en tekstschrijver kan ik eigenlijk
maar op
één manier bijdragen aan de verkenning: met een beschrijving van de
jonge
geschiedenis van de waterstofeconomie op Curaçao. ‘Harvesting the
goods God’s given this [our] Uit:
activeringscampagne Caribbean Island
Pride Naar
duurzame
energieopwekking Willemstad,
9 juli 2012 – Het begon in 2003 met het idee dat
iedere Curaçaoënaar (m/v) zijn eigen stroom moest kunnen opwekken.
Elektriciteit was begin jaren 2000 duur op het eiland. Het
aanvankelijke
concept zag dit als een grote pullfactor om iedereen mee te laten doen.
En hoe
meer mensen mee zouden doen, hoe groter de kans op overschot aan
elektriciteit
op deze begrensde en overzichtelijke markt. Een surplus
aan stroom waarmee Aqualectra
waterstof kon maken en
zo Curaçao uiteindelijk tot de eerste duurzame zelfvoorzienende
waterstofeconomie ter wereld te ontwikkelen. Het
voorstel was om iedereen te laten beschikken over een
set zonnecellen in combinatie met een hightech windmolen. Probleem was
wel dat
zo een utiliteit destijds nog moest worden ontwikkeld en ook dat niet
iedereen
dezelfde mogelijkheden had qua ruimte. En bovendien: hoe zou te veel
geproduceerde stroom het net opkomen? De allereerste verkenning moest
over
zulke punten gaan. Projectvoorbereiding Concentrating Solar Power (CSP)
leek in
de aanloop tot de eerste verkenning een meer economisch verantwoorde
methode om
(uiteindelijk) voldoende elektriciteit op te wekken. Zeker in
combinatie tot
een andere techniek – en de destijds stand van zaken daarvan – die hoge
ogen
gooide voor de Curaçaose situatie: getijdenkracht. De kwestie van nog
te
ontwikkelen apparatuur viel daarmee weg, alsook de individuele
ongelijkheid in
ruimte. Het beeld van individuele energiezelfvoorziening verschoof naar
eilandbrede elektriciteitopwekking: daar
waar het mogelijk was ging Curaçao
duurzame elektriciteit opwekken, werd het motto. CSP
en getijdenkracht
zouden de eerste bronnen worden,
aangevuld met de reeds bestaande zonnecel-
en
windenergie-initiatieven. Als evenzo belangrijk uitgangspunt bleef de
eilandbrede participatie gehandhaafd. Dit gewijzigde beeld hield stand
tijdens
de drie verkenningfases in 2005: halverwege 2006 startte de
projectvoorbereiding. De
Transitie =>
vier deeltransities Het
gehele project viel in twee delen uiteen: voldoende
elektriciteit voor het eiland uit duurzame bronnen en Fase II:
de eigenlijke transitie naar een waterstofeconomie. Overigens was het
niet zo
dat laatstgenoemde pas zou beginnen als Fase I was afgerond. De
transitie van
fossiele bandstoffen naar een waterstofeconomie waren vier in elkaar
overvloeiende processen: van de uitgangsituatie naar einde projectfase
1, van
ergens in Fase I naar start Fase II,
en van Fase II
naar een autonoom draaiende waterstofeconomie. Dynamische
begroting De
projectvoorbereiding duurde tot eind 2008. De vier
trajecten vielen in talloze onderdelen uiteen, wat niet alleen voor de
kosten,
maar ook voor de inkomsten gold. Voor Fase I kende het project vooral
inkomsten
uit (internationale) technofondsen en sociaal-maatschappelijke
subsidies. De
grote bulk aan uitgaven kwam door de aanschaf en bouw van de nieuwe
duurzame
krachtcentrales, maar eerder dan verwacht werd begonnen met de verkoop
van
expertise. Naar
een
duurzame waterstofeconomie Inmiddels
leven we diep in 2012. Meer en meer auto’s op Curaçao
rijden op fuel cell technology.
Deze vormen de eerste markt van de Curaçaose
waterstofproductie die nu bijna een jaar draait. Bestaande
benzinemotoren
worden omgebouwd door de jonge lokale waterstofbranche. Nieuwe auto’s
die de
geografisch begrensde markt betreden, rollen met brandstofcellen en al
het dek
af. Curaçao is daarmee het eerste relatief grote afzetgebied van met name General
Motors die al in
2003 zei een massaproductielijn klaar te hebben staan voor
waterstofauto’s.
Powered
by… je eigen wagen Waterstofautobezitters
hebben de keuze om energie uit de
eigen wagen te betrekken of van het net van Aqualectra.
Overigens gaan veel huishoudens nu alsnog over op duurzame
elektriciteitsproductie zoals het aanvankelijke plan voor ogen had.
Alleen
betreft het nu niet hightech solarcellen,
maar
kleinschalige CSP-technieken.
Ook niet-autobezitters
en Curaçaoënaars die om wat voor reden dan ook niet kunnen of willen
deelnemen
aan de eilandbrede dynamiek, zijn erop vooruit gegaan: de
elektriciteitsprijzen
zijn gedaald vanwege het grotere aanbod.
Kosten
$ 60
miljoen? Beginjaren
2000 schatten Amerikaanse deskundigen – met
ideeën waardoor de Curaçaose transitie werd geïnspireerd – dat voor een
land
als de Verenigde Staten de omvorming van fossiele brandstoffen naar een
waterstofeconomie circa 100 miljard US dollar zou kosten. Dit kon in
een
tijdpad van tien jaar plaatsvinden. Aan de vooravond van de Curaçaose
transitie
vormden deze cijfers een eerste uitgangspunt om de verkenfase serieus
aan te
pakken. Veelbelovend was ook de genoemde termijn bij zo’n
groot land afgezet tegen de overzichtelijkheid van een eveneens infrastructureel sterk
land maar dan van
maximaal 14 bij 64 kilometer. Aanvankelijk
werd bij een terugvertaling van de totale
investeringskosten alleen gekeken naar het aantal inwoners – en niet
bijvoorbeeld
naar de omvangverhouding van de respectievelijke
economieën. Neem voor de VS 250 miljoen en voor Curaçao 150 duizend
inwoners,
dan zeiden de professionals in 2003 dat het voor 60 miljoen dollar
mogelijk
moet zijn op Curaçao. Public/Private
Partnership Het
uitgangspunt dat iedereen evenredig naar de eigen
inspanningen van het project moest profiteren leidde tot een
eilandbrede
public/private partnership,
met als rechtsvorm een
Naamloze Vennootschap waarin iedere Curaçaoënaar een aandeel had. Na
2006 zelfs
by birth. De verspreide
concentratie van vooral CSP-
en
getijdenkrachtcentrales leverde en levert het eiland een groei aan
werkgelegenheid. Veel particulieren deden mee aan
ruilverkavelingprojecten om
nieuwe SCP-centrales zo
efficiënt mogelijk te kunnen
plaatsen en aansluiten op de eilandbrede grid. De deelnemers van de PPP Doelen PPP
Succes Juist
door mogelijkheden van een waterstofeconomie te
combineren met de sociaal-maatschappelijke situatie op het eiland,
ontstond
lokaal een breed maatschappelijk draagvlak – hier kon niemand tegen
zijn – maar
ook in Nederland en al snel verder internationaal groeide de
belangstelling en
daarmee de mogelijkheden voor projectfinanciering. De Curaçaose
overheid werkte
in deze goed samen met het energie-instituut van de Verenigde Naties.
Laatstgenoemde zag en ziet nog steeds in dit project jaren van
onderzoek
samenkomen, en bewaarheid worden. We
konden het, elk vanuit ons eigen specialisme, en daarmee
werd het slechts een ‘willen’. En we wilden het. Vanaf 2005 begon zich
dat af
te tekenen, ook wereldwijd.
Wat
vinden de Belgen ervan? “Wij
staan achter u.
Eindelijk weer eens iets van het kaliber van maanreizen. Bovendien is
het voor
ons allemaal een generale repetitie en om nieuwe inzichten te bekomen. Voor als straks de olie
echt wegvalt. En jullie
praten zelf niet eens over de milieuproblematiek, maar effect heeft dit
zeker!”
- uit:
HUMO Magazine
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Centraal
gelegen tussen de Amerikaanse economieën en
Nederland Europa, ligt het
wind-
en zonrijke Eilandgebied Curaçao, onderdeel van het Koninkrijk der
Nederlanden.
Ruim 130 duizend inwoners wonen op circa 450 vierkante kilometer met:
een goede
infrastructuur, een rijk medialandschap en zowel een zee- als een
luchthaven
van formaat. De politieke situatie wordt internationaal als stabiel
gekenschetst. Toerisme, op-
en overslag, en de
dienstensector zijn de voornaamste bronnen van inkomsten. Armoede
en (drugs)criminaliteit zijn dagelijkse realiteit op
Curaçao. In tegenstelling tot overige landsdelen van de Nederlandse
Antillen, is
het niet gemakkelijk om van een ‘Curaçaose identiteit’ te spreken.
Prijzen van
drinkwater en elektriciteit zijn erg hoog. Dit
document is
ten behoeve van een eerste verkenning naar het mogelijk starten van een
autonome, duurzame waterstofeconomie op Curaçao. Uitgangspunt hierbij
is om een
voorzet te doen naar de technische en sociaal-organisatorische
haalbaarheid. Eilandbrede
participatie is niet alleen gewenst, maar ook
vereist omdat een autonoom draaiende waterstofeconomie het leven van
elk
individu zal veranderen ten opzichte van de huidige situatie. Voorts
zal een
maatschappelijk-technologisch geïntegreerde aanpak eerder op
wereldwijde
belangstelling en investeerders kunnen rekenen. De
Curaçaose overheid en Aqualectra zijn en blijven leading
in deze mogelijke onderneming. Als
het dan
toch moet gebeuren, waarom dan (niet) op Curaçao (eerst)? Openstaande
eerste
vragen en constateringen
Dit
document is bedoeld voor de aanwezigen en eerste belanghebbenden bij de
verkenning naar het mogelijk starten van
een
waterstofeconomie op Curaçao, donderdagmiddag 21 april 2005
in het Antillenhuis te
Den Haag. Dit
is geen rapport of startnotitie, maar een werkdocument
met puzzelstukjes die door
u en mijzelf op tafel zijn gelegd. Zijn ze passend te maken? En zo ja,
is de
beste configuratie groot en veelbelovend genoeg om echt
werk hiervan te maken? Om tot een totaalbeeld, een blauwdruk,
te komen die leidt tot uitvoering? Deze vraag is de aanleiding tot de
verkenning. Kinetische
- zoekt potentiële energie We
staan op een kruis: mondiaal moet er wat gebeuren met onze
energievoorziening punt. Waterstof als duurzame energiedrager maakt
grote kans,
zeker als je kijkt naar de hoeveelheid tijd, geld en moeite die
verschillende partijen
– waaronder commerciële – eraan hebben besteed. Maar alleen al de route
naar
een waterstofeconomie kost kennelijk veel energie – anders was het er
al geweest
– kinetische energie. Want je moet
het al opbrengen. De premisse is nu dat Curaçao op onderdelen veel potentiële energie in zich draagt om zo’n route ook daadwerkelijk te kunnen nemen. Ik vermoed zelfs dat Curaçao wereldwijd de beste regio/kandidaat is om anno 2005/6 zich naar een autonome waterstofeconomie om te vormen. Hoe je het ook wil noemen – puzzelstukjes of onderdelen potentiële energie – hier zijn ze voor Curaçao:
=
x = Natuur Het
basisconcept gaat uit van een duurzame energie-opwekkingsunit
dat praktisch in iedere buurt met een beetje ruimte kan worden
geplaatst. Deze
unit bestaat uit een hightech windmolen met zonnecollectoren, en
voorziet in de
elektriciteitsbehoefte van de lokale beheerders. Ze lease’n dit
materiaal van
Aqualectra. Doel: het oogsten van natuurlijke hulpbronnen én
werk/commitment
van een zo groot mogelijk deel van de Curaçaose bevolking. · Curaçao
kent een Savanneklimaat:
droog, heet, veel zonneschijn. · Huidige
zonnecelinitiatieven
van Aqualectra: drie
stand
alones en 1 netgekoppeld-systeem
(1.440
wattpiek en 2 x 360 wattpiek, en aangesloten op het net: 20 duizend
wattpiek) · Verder
incidentele
particuliere initiatieven. Achtergrondinformatie
met betrekking
tot het laatste punt komt redelijk uitgebreid aan bod achter de
volgende
internetlink: http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=6180 Eerste
conclusie Het
eiland is uitermate geschikt voor
zonnecollectoren. Openstaande
vragen · Wat
zijn Aqualectra’s
ervaringen en lange termijn-plannen met de eigen initiatieven? · Wat
zou het vermogen
kunnen zijn van een unit bestaande uit een windturbine en een aantal
zonnecollectoren zoals het basisconcept uit 2003 beschrijft? Toevoeging Het
UK-bedrijf Solar
Integrated
Technologies
heeft de Hydrogen
Energy Station
ontwikkeld, een stand-alone
energiefabriek voor huishoudens op basis van zonnecellen. Meer: http://www.solarintegrated.com/SOL_Sol_Hy.html Natuur 2. Thermische
zonne-energie (CSP) a) Van
Hattums televisiedocumentaire
De Waterstofrevolutie brengt een bedrijf naar voren, gesitueerd
in de Mojave woestijn Californie, dat ook met de zon elektriciteit
opwekt: Solel
Systems Ltd (http://www.solel.com/products/pgeneration/ls2/kramerjunction/) Uit: “Een
meer spectaculaire
toepassing waarbij elektriciteit wordt opgewekt uit zonne-energie, is
de
zonnecentrale waar een groot aantal draaibare spiegels zonlicht
concentreert op
buizen of vaten met water. Met de hierin opgewekte stoom kan dan
elektriciteit
worden geproduceerd. De grootste centrale van dat type (…) levert een
vermogen
van 350 MW.” Het
vermogen dat hier rechtboven wordt
aangehaald klopt volgens mij niet helemaal volgens de opgave van het
eigen
Solel:
b) Een
veel kleinschaliger toepassing
van deze techniek ook wel
bekend als
Concentrated Solar Power (CSP) komt van het bedrijf http://www.shec-labs.com. c) Eén
uwer, dr. Eerste
conclusie - De
bestaande CSP-techniek, klein
dan
wel
groot opgezet, lijkt nu al realistischer en efficiënter voor de
Curaçaose
situatie dan de units uit mijn eerste concept. Vragen * Kan
een kleinschalige CSP-unit de utiliteit
(en daarmee de beoogde doelen) uit het basisconcept vervangen? Wat is
het
vermogen van de kleinste toepassing? * Als
CSP de basis wordt van duurzame
energieopwekking op Curaçao, kunnen we grofweg de nieuwe
energie-infrastructuur
te schetsen? Natuur Passaat Aan
de vooravond van de verkenning lijkt het erop dat SCP de
hoogste ogen gooit om als basis te dienen voor een autonome
waterstofeconomie
op Curaçao. Maar goed, een ander uitgangspunt van de verkenning is om
zo
efficiënt en volledig mogelijk van alle
lokale hulpbronnen gebruik te maken. Hoe je het wendt of keert: op het
benedenwindse eiland waait weelderig de wind. Wat
‘hebben we al’ op Curaçao? Twee parken van Delta
Caribbean, een dochteronderneming van het Zeeuwse elektriciteitsbedrijf
Delta. Momenteel
produceren de windmolenparken te Tera Kòrá en Playa Kanoa gemiddeld 130
MWh per
dag. Hiermee kunnen naar schatting 6.000 huishoudens van elektriciteit
worden
voorzien. Aangehaald
stukje komt van de website van Aqualectra (http://www.aqualectra.com/024.html#02),
het bedrijf dat
de elektriciteit van Delta Carribean afneemt. Ook daar staat: Gezien
de windkracht op Curaçao, zal het echter nooit zo zijn dat windenergie
de
conventionele systemen van energieopwekking volledig zullen vervangen.
Er zal
eerder sprake zijn van een combinatie van opwekking via conventionele
systemen
enerzijds en duurzame energie anderzijds. Verder
zijn er de traditionele
windmolens om grondwater mee op te pompen – u kent ze wel uit
de
Amerikaanse roadmovies. Ze staan overal op Curaçao. De op het eerste
gezicht
best onderhouden exemplaren zag ik rond het plaatsje Barber waar enige
agrarische activiteit is. Eerste
conclusie De
wind is op Curaçao al beleidsmatig geaccepteerd als duurzame
energiebron. Vragen 1. Wat
zijn de precieze lange termijn-plannen van Aqualectra met
windenergie? 2. Hoe
vallen
bestaande en mogelijk nieuwe windenergieprojecten op een slimme manier
in het
mogelijk nieuwe plaatje te passen waarbij SCP de basis vormt van
duurzame
waterstofproductie? Natuur Curaçao
is wereldwijd een voorbeeldproject van een autonome
duurzame waterstofeconomie. Onder het
mom van: daar
waar het kan, daar zetten we natuurlijke potentiële energie om in de
kinetische
vorm: elektriciteit.
Dit gebruik je
meteen, of je maakt er waterstof van. Picture
it: een
eenvoudige illustratie van het langgerekte eiland met her en der de
plekken in
eenvoudige symbolen aangegeven waar wat gebeurt.
Prachtig. Getijdenenergie
kan daarbij niet ontbreken aan de
noordoostkant van dit plaatje, zeker niet in de conceptfase. Maak
kennis met de
‘Pelamis’ (Grieks voor zeeslang). Na brononderzoek op het internet
momenteel de
beste kandidaat om op een relatief easy-to-handle en onderhoudsarme
manier
elektriciteit op te wekken uit zeebewegingen. http://www.oceanpd.com/ 120
Meter lange drijvende cilinders, elk in drie ten opzichte van elkaar
scharnierende delen. Ze worden haaks op de golfslag gezet. De deining
zorgt
voor beweging van de scharnieren en wekken zo energie op. Een vierkante kilometer met 30 tot 40 van
die cilinders levert volgens Ocean PD 30MWh.
Aangezien 130 MWh volgens Aqualectra 6.000 (Curaçaose) huishoudens kan
voorzien,
moeten we bij een veld van 30MWh denken aan ongeveer 1.500 huishoudens. Eerste
conclusie In
elk scenario passen deze Zeeslangen. Ik zie het wel voor
me dat nieuwe (buurt)bedrijfjes namens zichzelf of namens Aqualectra
zulke Pelamisvelden
beheren/exploiteren. Een
andere
methode De
Amerikaanse AquaEnergy
Group heeft een rechtstandige methode ontwikkeld. Hebt u
flash, klik: http://aquaenergygroup.com/technology/buoyanimation.html Vragen 1) Is
de noordwestkust
van Curaçao hiervoor geschikt? 2) Wat
kost zo’n
Pelamisveld van 30MWh? (en is er subsidie voor te bedenken…) 3) Je
hebt de
elektriciteit opgewerkt, hoe komt het op het eilandgrid en/of bij de
waterstoffabriek? 4) Er
klopt iets niet
in de overall verbruikscijfers en ik weet niet waar het zit. 130
Megawatt
levert volgens Aqualectra energie aan 6.000 huishoudens. 30 Zeeslangen leveren 30
MW wat volgens Ocean
PD goed is voor 20 duizend huishoudens. Geografisch 5. Ligging
van
Curaçao ten opzichte van Noord- en Zuid-Amerika en Europa Gezien
de geografische ligging van het eiland zie ik (ook)
kansen voor een grootschalig waterstofproject. Ten noorden en ten
zuiden
bevinden zich twee grote economische regio’s: Noord- en Zuid-Amerika.
Ook naar
Europa is een sterke lijn via Nederland. Nu al heeft dit geresulteerd
in een luchthaven
(Hato) waar grootste reguliere vliegtuigen kunnen landen, en in de
grootste
haven van het zuidelijk Caribisch gebied. Conclusies
het kader van het project:
- Goed
voor
materiaalaanvoer - Ideale
ligging voor
export; zowel van expertise naar de overige Caraibische eilanden, als
van
waterstof als de productie is gestart. Geografisch 6. Curaçao
is een
natuurlijk begrensde markt: een eiland Brandstofcelauto’s
worden vaak genoemd als grote markt in
een waterstofeconomie. Velen op Curaçao hebben een auto voor de
maximaal 16 bij
64 km. Daarmee wordt Curaçao een begrensde en overzichtelijke markt.
Dat geldt voor
de verspreiding van brandstofcelvulstations, maar ook voor
autofabrikanten zelf
om de experimentele markt van dichtbij te monitoren. Daarnaast
is communicatie en de algehele
projectinrichting veel gemakkelijker te organiseren dan bij een
transitie van
een land als de VS bijvoorbeeld. Of Nederland. Vragen
Sociaal-geografisch 7. Infrastructuur
van een natie Alles
wat wij in Nederland aan sociaal-geografische en
economische infrastructuur hebben, heeft Curaçao ook. Het
overzichtelijke
eiland met de inrichting van een land. Sociaal-geografisch 8. Een
rijk en
breed geschakeerd medialandschap Curaçao
heeft een gevarieerd medialandschap
gekeken naar het aantal inwoners; Curaçaose media hoeven geen
Buma/Stemra-rechten
te betalen. Als het waterstofproject langs de reguliere weg iedereen
wil
bereiken, kost dat veel geld en tijd. Bovendien bestaat de kans dat
sommige
media geen advertenties uit het project krijgen omdat grotere
concurrenten
goedkoper zijn. Dat kan niet. Iedereen, zowel particulieren als
ondernemers,
moet evenredig aan de eigen inzet van het project kunnen meeprofiteren. Het
idee is om een vereniging van lokale media op te
richten. Contributie wordt niet in geld uitgedrukt, maar in zendtijd of
krantenmillimeters. Elk medium krijgt zo de gelegenheid bij te dragen
aan het
Waterstofproject en aan Caribbean Island
Pride©,
het idee dat de samenleving (ervoor) mobiliseert. Sociaal-geografisch 9. De
Curaçaose
sociale netwerkstructuur plus 1e internetlinks Op
Curaçao wonen ruim 130 duizend mensen. Hun achtergronden
zijn divers, maar sociaal gezien zijn het hechtere groepen dan
Nederland kent bijvoorbeeld.
Van kerkgenootschap tot businessclub; ken je de groepen, dan is vrijwel
iedereen op het eiland te bereiken. Netwerken
en cijfers die we tegenkwamen op internet: De
plaatselijke Kamer van Koophandel: http://www.zakelijkcuracao.nl/ De
Bank van de Nederlandse Antillen: http://www.centralbank.an/ InnovatieCentrum Curaçao: http://www.innovatiecentrum.an/ Spin Off
Curaçao Netwerk: http://www.spocnet.net/ Stichting
Mai: http://www.stichtingmai.org Tros Paradise: http://www.trosparadise.nl/ Sociaal-economisch 10. De
financiële situatie van individu, gemeenschap en land De
meeste Curaçaoënaars hebben het niet breed of leven onder
de (zelfs lokale) armoedegrens. Dit legt een enorme druk op het
individu, maar
ook op de samenleving als geheel. Bovendien zijn water en elektriciteit
er het
duurste van heel de wereld. Dit
project ziet die armoede en die hoge elektriciteitsprijs
als een kans. Meedoen = het beter krijgen. Maar ook: hoe meer er
meedoen, hoe
sneller het zal gaan. a) Caribbean
Island Pride – decentraal staat de big mama
centraal Om
de bevolking te bereiken en te
motiveren staan beproefde outreach’ende methodieken centraal.
BonConsult
Training & Advies
is mede-ontwikkelaar van Caribbean Island
Pride – de sociaal-maatschappelijke paragraaf van het
Waterstofproject. b) Er
bestaan al lokale activeringsprojecten
die gebruikmaken van de overwegend matriarchale netwerken
met de inzet van microkredieten: Stichting
Mai. Geopperd
is dat microkredieten kunnen worden verstrekt voor de
aanschaf van home-devices waarmee duurzaam elektriciteit of zelfs
waterstof
wordt gegenereerd. Bewoners krijgen hiermee een productiemiddel in
handen waarmee
verdiend kan worden. Elders
in de wereld is deze
combinatie in elk geval al met succes toegepast. Eerste
conclusie –
Er zijn nog steeds drie
mogelijkheden tot publieke participatie in de eilandbrede duurzame
energieopwekking: lease, gedeelde eigendom (aandelen in ruil voor:
geld, grond
en/of arbeid) en volledige eigendom (microkredieten). Sociaal-economisch Het
land de Nederlandse Antillen is net als Nederland
onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden. Communicatie van en over
Curaçao
gaat vaak alleen over problemen. Ook hulpprogramma’s kennen geen
succesvolle
traditie. Deze inspanning breekt daarmee voorgoed. Europa De
Europese Commissie heeft het Europees Sociaal Fonds waarmee
bijvoorbeeld economische projecten in Noordoost-Groningen deels mee
worden
gefinancierd. Zo een zelfde fonds is er ook voor overzeese gebiedsdelen
van
EU-lidstaten. Van verschillende bronnen is te horen dat Nederland hier
geen
gebruik maakt. Ik heb een aanvraag ingediend via de EU-site: http://www.etld.nl/Hurray2Curacao/eu-aanvraag.html Energie 12. De
verbruikcijfers en -prijzen van elektriciteit op Curaçao Wat zijn de elektriciteitsprijzen en –verbruikscijfers van Curaçao? Het liefst gespecificeerd naar consumenten en bedrijfssectoren. Antwoord: http://www.aqualectra.com/en/current-water-and-electricity-rates Voor
toekomstplannen Aqualectra, zie ‘marktkansen’ op: utiliteitsoverzicht
Curaçao : http://www.zakelijkcuracao.com/pages/1013/Utiliteitssector.htm Energie 13. Energie
wereldwijd plus mogelijke links naar financiering De
schatting lopen uiteen wanneer precies, maar energie uit fossiele
brandstoffen is een aflopende zaak. Ergens in de tijd zal “makkelijke
winning”
van ruwe aardolie haar top bereiken en productie
daarna alleen maar dalen Dit verschijnsel
heet ook wel “Peak Oil” – http://www.peakoil.net/uhdsg/Default.htm Zet
daar tegenover de stijgende vraag naar energie door groeiende
economieën als India en China, en wereldwijd zien we ons geconfronteerd
met een
zorgelijke situatie. In de televisiedocumentaire van Rob van Hattum
wordt
gezegd dat we Peak Oil al in 2001 bereikten, andere wetenschappers
houden het
op de tweede helft van dit decennium. Of
we de hoogste en tevens laatste piek al gepasseerd zijn
of niet; feit blijft dat we al bijna drie jaar achtereenvolgens moeten
wennen
aan nieuwe, hogere olieprijzen: inmiddels
boven de 50 dollar
per barrel. Oliemarkt: http://www.oilmarketreport.org
| http://www.bloomberg.com/energy Links
en rechts
energie en de eerste wegen naar subsidies…? *
International Energy Angency – Hydrogen Program (NL =
deelnemer): http://www.ieahia.org/ *
Verenigde Naties, Sociaal-Economische Afdeling, divisie
Duurzame Ontwikkeling: http://www.un.org/esa/sustdev/sdissues/energy/op/op.htm *
Europese Unie – Directoraat Energie & Vervoer: http://www.eu.int/comm/energy/index_nl.html *
Innovatieplatform Nederland: http://www.innovatieplatform.nl/ Het
achterliggende motto van de verkenning – Het
moet er toch eens van komen, waarom dan (niet) op
Curaçao? Energie 14. De
laatste stand van zaken met betrekking tot waterstof als
energiedrager
Onderstaande
links heb ik allemaal gevolgd. Veel
van de aangehaalde waterstofprojecten
zijn bijzonder en hebben waarde. Toch zijn overheden en
grensoverschrijdende
autoriteiten maar zijdelings aanwezig en vrijwel alle projecten staan
op zich.
Ze worden (nog) niet uitgevoerd binnen een maatschappelijke context. Overzichten Wat
gebeurt in Nederland? – http://www.waterstof.info/H2ProjectsNL.htm Energie
Centrum Nederland - http://www.ecn.nl/corp/index.nl.html The
European Hydrogen
Network
(Europese Commissie) – http://www.hynet.info/ Hydrogen
Now! (internationaal/Colorado, VS) - http://www.hydrogennow.org/ Case
Studies Int. Energy Agency | Hydrogen Program - http://www.ieahia.org/case_studies.html Project
melange *
Het Hydrogen Accelerating Programma van Wales (UK) krijgt
EU steun! *
10 huishoudens in Noorwegen volledig op windkracht en waterstof:
http://www.hydro.com/en/press_room/news/archive/2004_04/utsira_power_en.html *
Een Duitse boot op waterstof - http://www.hydrogen-challenger.de/ *
HONDA R&D (Ca, VS) experimenteert met H2-vul- en
opwekkingstation: http://world.honda.com/news/2003/c031002.html * Shell Hydrogen Iceland vulstation: http://www.skeljungur.is/category.aspx?catID=275
Elektrolyse
van
zeewater De
eerder
genoemde Concentrated
Solar Power-plannen
van de Stichting Bevordering Grootschalige
Exploitatie van Zonne-energie voorziet naast elektriciteit ook
drinkwaterproductie. De elektrolyse van zeewater – het
scheidingsprocédé van
water in zuurstof en waterstof met behulp van elektriciteit – is al
mogelijk volgens
ing. Jacko Pijpers van het Nederlandse bedrijf Special Anodes http://www.magneto.nl/nl/elektrolyse.php.
Terugvorming naar van waterstof naar elektriciteit levert ‘zoetwater’
op. 1.
Formatie projectgroep I – onderzoek
technische & economische haalbaarheid, plus het in kaart
brengen van
binnenlandse financieringsbronnen. Geschatte inzet: 2,5 fte (te
verdelen in overheidsschalen:
11, 9 en 6). Projectduur: 12 weken. Financiering: Nederlandse en
Curaçaose
overheden. Zoals
in Toekomstbeeld naar voren komt, lijkt de Curaçaose
transitie slechts 60 miljoen dollar te kosten. Dit naar aanleiding van
een
vertaling van het Curaçaose inwonertal in relatie tot de geschatte
transitiekosten voor een land met 250 miljoen inwoners. 60 Miljoen
lijkt mij
eerlijk gezegd weinig – toch laat ik het erin staan als constatering en
vraag
aan de heer Peter Schwartz die de schatting voor de VS deed in Van
Hattums
televisiedocumentaire. Koninklijke
Shell General
Motors is al een keer genoemd als grote commerciële
partij die mogelijk toepassingen hier ziet. Een multinational met
geschiedenis
op het eiland is Shell Koninklijke Olie. De huidige Isla Raffinaderij
van het
Venezolaanse staatsbedrijf PDVSA is door Shell gestart in 1926 en
geëxploiteerd
tot 1984. Wat de rol van de Shell Hydrogen op Curaçao zou kunnen zijn
is in dit
plan bewust onbelicht gebleven – ik ken eenvoudigweg de afspraken en
gevoeligheden niet. Desondanks
kan er sprake zijn van een verantwoordelijkheid
van Shell (Hydrogen) om deze unieke kans aan te grijpen door dezelfde
of meer
inspanningen te plegen op het Antilliaanse eiland dan de multinational
op
IJsland laat zien. Aan
de hand van de uitkomsten van 21 april aanstaande, ligt
voor na de zomer 2005 een tweede verkenning in het verschiet voor
bedrijven als
Shell Hydrogen, General Motors en andere bedrijfsmatig
mogelijk-geïnteresseerden. Het
moet er toch eens van komen, waarom dan (niet) op
Curaçao? NewDay.nl
| De
meeste internetlinks zijn in de tekst naar bovengehaald.
Daar waar het niet kon of de links te lang werden, staan ze hieronder
met hun
herkomst. Pagina
4 *
savanneklimaat: http://www.vwkweb.nl/weerinfo/klimaat/curacao.html *
drie … 1 netgekoppeld-systeem: http://www.aqualectra.com/024.html#03 Pagina
5 *
Uit: “Een …
: http://www.collegenet.nl/studiemateriaal/verslagen.php?verslag_id=2435 *
Algemene …
thermische zonne-energie:
http://www.solel.com/energy/article1/ * Techn. data
plants (pdf): http://www.solarmillennium.de/pdf/TechDescripParabTrough.pdf Pagina
9 *
Medialandschap:
http://www.willemstad.net/158/Media.htm Pagina
10 *
Stichting Mai:
http://www.stichtingmai.org/nieuws_details.php?newsarticleid=36 Aan
dit
werkdocument werkten mee: Dr.
Professor
Gerd Junne (Curaçao is een eiland en daarmee een
begrensde samenleving, economie, automarkt.) Dr
Paul E. Metz (Bijgevoegde pdf.) Ir.
Gert-Jan
Steenman – toevoeging project bij zonnecellen. bijlage De
op korte termijn te verwachten opkomst van Concentrated
Solar Power. Niet alleen op
Curaçao. Het plan om drinkwater te
produceren
en elektriciteit op
te wekken in Noord-Afrika
en naar West-Europa
te leiden bestond al wat eerder. Oud-Minister
Jan Terlouw is het er
helemaal mee eens. Meer:
http://www.etld.nl/Hurray2Curacao/interview-metz.pdf |